Powassan-Virus ist eine Spezies (Art) von Viren in der Gattung Flavivirus. Powassan-Viren werden von Zecken übertragen; die Virusspezies kommt in Nordamerika und im östlichen Sibirien vor.[3][4] Der Name leitet sich von der Stadt Powassan[5] in Ontario ab. Dort wurde das Virus erstmals bei einem kleinen Jungen entdeckt, welcher daran gestorben ist. Das Powassan-Virus kann eine Enzephalitis (Powassan-Enzephalitis) hervorrufen. Bislang existiert keine Impfung und keine wirksame medikamentöse Therapie gegen das Virus. Die Vermeidung von Zeckenbissen in den Endemiegebieten ist die beste Vorsorge.[6]
Das Virus ist in Nordamerika das einzige Flavivirus, welches von Zecken übertragen wird und beim Menschen pathogen ist.[7] Des Weiteren wird das Powassan-Virus in den wärmeren Zonen Eurasiens gefunden, wo es Teil des Zecken-Enzephalitis-Viruskomplexes (Tick-Borne-Enzephalitis-Komplex, TBE) ist.[8][9] Es kommt im Südosten Sibiriens in Primorski Krai vor und wurde dort vermutlich vor 70 Jahren eingeschleppt.[10]
Das Powassan-Virus ist ein RNA-Virus, welches in 2 separate Abstammungslinien aufgespalten ist:
Die Linie 2 hat die größere genetische Variabilität. Das ist ein Hinweis, dass sie die ältere Linie ist, die sich durch natürliche Selektion gespalten hat.[9] Die Hirschzecken-Virus-Linie ist dem Powassan-Virus-Prototyp sehr ähnlich. Eine Sequenzanalyse zeigte eine Übereinstimmung der Nukleinsäuresequenz in 84 % und der Aminosäuresequenz in 94 %.[9] Danach müssten sich die beiden Linien vor etwa 200 Jahren getrennt haben.[13] Obwohl die Linie 2 in Powassan-Virus-positiven Zeckenpopulationen dominiert, wurden Erkrankungen beider Linien sowohl in Nordamerika als auch in Sibirien nachgewiesen.[4][14] Da das Hüllprotein von Flaviviren stark konserviert ist, gibt es häufig immunologische Kreuzreaktionen verschiedener Arten. Das erschwert die immunologische Unterscheidbarkeit dieser Flaviviren immens. Sie gelten als serologisch nicht unterscheidbar.[3] Daher werden beide Viruslinien der gleichen Spezies zugeordnet.
Das Powassan-Virus kann beim Biss folgender Zeckenarten der Gattungen Ixodes und Dermacentor übertragen werden:[3]
Der Biss von Ixodes cookei ist relativ selten. Meistens wird dabei ein Hirsch-Zeckenvirus übertragen.[9] Ixodes scapularis ist ein wichtiger Überträger des Hirschzecken-Virus und spielt eine bedeutende Rolle beim Powassan-Virus.[9] Auch für die Übertragung der Lyme-Borreliose ist Ixodes scapularis bedeutsam, weil es verschiedene Säugetierarten befällt und Menschen sofort beißt.[15] In Kanada und im nordöstlichen Teil der USA ist Ixodes cookei die vorherrschende Zeckenart, in Minnesota und Wisconsin dagegen Ixodes scapularis.[4] In Nordamerika wird das Powassan-Virus von drei verschiedenen Säugetierarten durch drei verschiedenen Zeckenarten auf den Menschen übertragen.[9] Ixodes cookei überträgt Powassan-Virus von Murmeltieren auf den Menschen, Ixodes marxi von Eichhörnchen und Ixodes scapularis von nordamerikanischen Weißfußmäusen.[14]
Basierend auf den Kenntnissen von anderen Erregern, die von Zecken übertragenen werden, wie Lyme-Borreliose oder Anaplasmose, wird angenommen, dass eine Zecke nach weniger als 12 Stunden nach Aufnahme des Powassan-Virus Menschen infizieren kann.[16] Eine Rückübertragung des Powassan-Virus durch Zecken vom Menschen auf andere Säugetiere wurden nicht beobachtet. Infektionen des Menschen sind für das Powassan-Virus eine Sackgasse.[14]
Eine Powassan-Virus-Infektion ist selten die Ursache einer Enzephalitis. Die Powassan-Virus-Enzephalitis ist in der Regel aber schwer und bleibende neurologische Veränderungen sind häufig.[3] Die Symptome einer Powassan-Virus-Enzephalitis ähneln einer akuten disseminierten Enzephalomyelitis.[3] Die Diagnose wird zusätzlich dadurch erschwert, dass nur wenige Labors in der Lage sind, eine serologische Powassan-Virus-Testung durchzuführen.[17] Ein direkter Virus-Nachweis im Blut oder Liquor durch PCR oder Kultur ist leider nur in der Prodromalphase möglich.[18] Die ersten Symptome treten ein bis drei Wochen nach Infektion auf.[4] Die Krankheit beginnt mit Fieber, Kopfschmerzen, Übelkeit, gelegentlicher Verwirrtheit und allgemeiner Schwäche.[14] Wegen der Schwere der Erkrankung wird eine stationäre Behandlung empfohlen. Im weiteren Verlauf treten die typischen Symptome einer Meningoenzephalitis auf: Krämpfe, Sprachstörungen, Hirnnervenlähmungen, Paresen und Bewusstseinsstörungen.[4][14] Da es gegenwärtig keine Impfung und keine wirksame spezifische medikamentöse Therapie gibt, muss symptomatisch behandelt werden. Diese besteht in einer Bekämpfung der Hirnschwellung, intravenöse Flüssigkeitsbehandlung und gegebenenfalls Beatmung.[14] Etwa 10 % der Fälle mit Powassan-Virus-Enzephalitis versterben, von den Überlebenden haben etwa 50 % bleibende neurologische Veränderungen.[16] Zwischen 2000 und 2011 verstarben in den USA 49 Patienten wegen einer Powassan-Virus-Enzephalitis.[15]
Im Jahr 2017 wurde der seltene Fall einer Infektion bei einem 5 Monate alten Jungen aus Connecticut publiziert. Er überlebte die Erkrankung mit normaler motorischer und sprachlicher Entwicklung im Alter von 10 Monaten. Das MRT zeigte aber schwere Hirnveränderungen wie Gliose und Enzephalomalazie des Thalamus und der Basalganglien beiderseits, einen Volumenverlust und eine Verkalkung der linken Basalganglien.[19]
Bei Erkrankungen, die von Zecken übertragen werden, ist die Prävention besonders wichtig. Die Gefahr eines Zeckenbisses ist in dichten Waldgebieten und Gebieten mit hohem Gras besonders hoch. Es wird empfohlen, eine lockere Kleidung zu tragen, die alle Hautbezirke bedeckt. Dazu gehören lange Hosen und hohe Socken. Dadurch können Zecken nicht direkt die menschliche Haut angreifen.[20] Nach einem Aufenthalt im Freien sollte man den eigenen Körper sorgfältig nach Zecken absuchen. Hilfreich ist auch das gegenseitige Absuchen der Haut durch Freunde oder Familienangehörige. Ferner gibt es die Möglichkeit, die Kleidung mit zeckenabstoßenden Mitteln zu behandeln, zum Beispiel mit permethrin-haltigen Präparaten. Zum Schutz von Haustieren gegen Zeckenbisse gibt es ebenfalls abstoßende Präparate. Auch müssen Haustiere, die sich in entsprechenden Gebieten aufgehalten haben, sorgfältig nach Zecken abgesucht werden.[21]
Im Übrigen muss daran gedacht werden, dass die ersten Zeichen erst nach 7–21 Tagen auftreten. Bei neurologischen Symptomen in diesem Zeitraum sollte dem behandelnden Arzt mitgeteilt werden, dass ein Zeckenbiss stattgefunden hat.
Powassan-Virus ist eine Spezies (Art) von Viren in der Gattung Flavivirus. Powassan-Viren werden von Zecken übertragen; die Virusspezies kommt in Nordamerika und im östlichen Sibirien vor. Der Name leitet sich von der Stadt Powassan in Ontario ab. Dort wurde das Virus erstmals bei einem kleinen Jungen entdeckt, welcher daran gestorben ist. Das Powassan-Virus kann eine Enzephalitis (Powassan-Enzephalitis) hervorrufen. Bislang existiert keine Impfung und keine wirksame medikamentöse Therapie gegen das Virus. Die Vermeidung von Zeckenbissen in den Endemiegebieten ist die beste Vorsorge.
Powassan virus (POWV) is a Flavivirus transmitted by ticks, found in North America and in the Russian Far East. It is named after the town of Powassan, Ontario, where it was identified in a young boy who eventually died from it. It can cause encephalitis, an infection of the brain. No approved vaccine or antiviral drug exists. Prevention of tick bites is the best precaution.
Powassan virus (POWV) is a Flavivirus named after the town of Powassan, Ontario, Canada, where it was identified in a 5-year-old boy who died from encephalitis in 1958.[2][3] The virus exists in North America and causes long-term neurological sequelae.[4][5][6] The first human case in the United States was found in 1970 in New Jersey and in Russia in 1978.[2] As of 2010, Powassan virus has been noted as the only tick-borne Flavivirus in North America with human pathogenicity.[7]
Powassan virus is also found in the warm climate across Eurasia, where it is part of the tick-borne encephalitis virus-complex.[8] It is found in the Russian Far East (Primorsky Krai) and appears to have been introduced there 70 years ago.[9]
Powassan virus is an RNA virus split into two separate lineages: Lineage I, labeled as the "prototype" lineage; and Lineage II, the deer tick virus (DTV) lineage.[8] Lineage II has the most genetic variation, which indicates that it is most likely the ancestral lineage that split as a result of positive natural selection.[8] DTV is very closely related to Powassan virus and a sequence analysis showed that the two viruses diverged about 200 years ago.[10] Even though Lineage II has been predominant in POWV positive tick pools, both lineages have had confirmed cases of human disease in North America and Russia[6][11] The lineages share 84% nucleotide sequences and 94% amino acid sequence identity.[8] Cross-neutralization occurs among flaviviruses due to the conservation of the envelope protein; this is what contributes to the fact that the two lineages are "serologically indistinguishable."[5] As a result, the lineages are part of the same viral species.[9]
According to the last data,[12] evolutionary rate of Powassan virus is 3.3 × 10−5 nucleotide substitution per site per year (95% HPD, 2.0 × 10−5–4.7 × 10−5), which is significantly lower than values reported in the previous studies.[13][14] The values is compatible with that of tick-borne encephalitis virus (TBEV) and louping-ill virus (LIV) (1.0 × 10−5–2.2 × 10−5 for TBEV[15][16] and 5.7 × 10−6–3.9 × 10−5 for LIV[17]).
The most recent common ancestor of modern POWV split into two independent genetic lineages between 2600 and 6030 years ago probably as a result of the Beringia flood about 11.72 thousand years ago.[12]
The virus can be transmitted with bites from altogether six known species of ticks; the following four species of Ixodes ticks: Ixodes cookei, Ixodes scapularis, Ixodes marxi and Ixodes spinipalpus and the ticks Dermacentor andersoni and Dermacentor variabilis.[5]
People with POWV have been mostly confirmed as having one strain of POWV, the deer tick virus.[8] Ix. scapularis is an important vector for the deer tick virus, which plays a vital role in maintaining the POWV.[8] Ix. scapularis is also a primary vector for the agent of Lyme disease, because they are generalist feeders and readily bite humans.[6]
In Canada and the Northeastern United States Ixodes cookei is the predominant species, while Ix. scapularis is a significant vector in Minnesota and Wisconsin.[6] POWV is transmitted when an infected tick bites a mammal; in humans the tick is typically Ix. scapularis.[18] In North America, the lineages of the POWV are maintained in three main enzootic cycles[8] involving three different tick species and their respective small to medium-sized woodland mammals.[8] POWV may infect Ix. cookei and woodchucks, or it may infect Ix. marxi and squirrels, and it can cycle between Ix. scapularis and white-footed mice.[11]
Based on the time interval for other tick-borne diseases like Lyme disease and anaplasmosis, the time interval for transmission of POWV is expected to be less than 12 hours.[19] Once the POWV reaches humans it cannot be transmitted to a feeding tick, therefore humans are considered "dead-end" hosts.[11] As of 2004, the fastest transmission time of DTV from a Ix. scapularis nymph to a mouse was no more than 15 minutes.[20]
Powassan virus infection is rarely diagnosed as a cause of encephalitis; however, when it is, Powassan encephalitis is severe, and neurologic sequelae are common.[5] Powassan encephalitis has symptoms compatible with acute disseminated encephalomyelitis, oftentimes making it difficult to diagnose.[5] Powassan virus encephalitis is a challenge to diagnose because there are only a few laboratories that offer testing, the most effective being serologic testing.[21]
There are currently no medications or approved vaccines to treat or prevent the POWV. People affected by Powassan virus generally first show symptoms 1 to 3 weeks after infection.[6] The initial symptoms include fever, headache, nausea, occasional confusion, and weakness.[11] With severe Powassan illnesses the victims should be hospitalized, because the symptoms do worsen. If not treated, symptoms could extend to meningoencephalitis, which may include: seizures, aphasia, cranial nerve palsies, paresis and altered mental status.[6][11] Currently, the best ways to treat POWV illnesses include medications to reduce brain swelling, respiratory support and intravenous fluids.[11] About 10% of POWV encephalitis cases are fatal and half the survivors have permanent symptoms that affect their brain.[19]
There were 33 confirmed cases of Powassan virus infection in the U.S. between 2001 and 2010.[6]
A rare case of a five-month-old Connecticut infant boy contracting Powassan virus infection was published in 2017. He survived with normal motor and verbal development on follow-up at the age of 10 months, but a head MRI showed severely abnormal brain conditions, including scarring (gliosis) and softening (encephalomalacia) in the thalamus and basal ganglia on both sides, and volume loss and early mineralization in the left basal ganglia.[22]
On October 28, 2019, former U.S. Senator Kay Hagan died after contracting Powassan virus in 2016. She was 66 years old.[23]
In May 2022, the Connecticut Department of Public Health confirmed that a man aged in his 50s contracted Powassan virus in the state during March and was hospitalised with severe neurological symptoms, though he was later discharged from hospital to recover at home.[24] In May 2023, the Maine Center for Disease Control and Prevention reported that a 58-year-old adult male from Sagadahoc County died from Powassan virus.[25]
Powassan Virus (POWV) is the only tick-borne flavivirus endemic in North America.[2] POWV human illnesses have been reported in the United States, Canada and Russia.[2] POWV has different genetic variations including deer tick virus (DTV) which is transmitted by the black-legged tick (aka deer tick), Ixodes scapularis.[26] It has two distinct lineages. POWV lineage I is transmitted by the Ixodes cookei which is endemic in the Great Lakes region of the United States.[3] POWV lineage II is transmitted by Ixodes scapularis which is endemic in the Northeast United States.[3] Humans can become infected in 15 to 30 minutes after tick attachment.[3][2][27]
Ixodes ticks have three life stages that require a host: larva, nymph and adult.[28] Each stage requires a blood meal to progress to the next life stage. The nymph stage frequently bites humans and is the stage in which I. scapularis is most likely to infect a human host with a pathogen.[29] The most common reservoir (or host) for I. scapularis are white-footed mouse and white-tail deer.[3][30] The most common reservoirs for I. cookei are skunks, woodchucks and squirrels.[3] Humans are incidental hosts which means the ticks do not need to feed on humans to survive, humans are merely the host they find at the time for their next blood meal.[31]
In the US, the highest incidence of POWV is in Minnesota and Wisconsin, with Massachusetts and New York also having higher incidence than other states in the Great Lakes or Northeast region.[2] POWV was included in the list of nationally notifiable diseases to the U.S. Centers for Disease Control and Prevention (CDC) in 2002.[31] Between 2009 and 2018, 133 cases of neuroinvasive POWV and 12 cases of non-neuroinvasive POWV were reported to the CDC.[32] Since its discovery in 1958, there have only been 150 reported human illnesses caused by POWV.[2] The incidence rate of POWV in the United States was 1 case per year from 1958 to 2005, and has risen to an average of 10 cases per year since then.[2]
Currently, POWV is detected with IgM antibody capture ELISA of an IgM immunofluorescence antibody (IFA) assay, plaque reduction neutralization test (PRNT), detection of virus-specific nucleic acids, isolation in culture, or a>4-fold increase in antibody titers from paired acute and convalescent sera.[33] These specific tests for POWV can only be done at a state lab or the CDC.[2] Diagnostic criteria as set by the CDC are: resides in an endemic area, reported tick exposure, and presented with fever, altered mental status, seizures and focal neurological deficits and blood, tissue or cerebrospinal fluid (CSF) are positive on Powassan IgM or Powassan PRNT tests.[3][2]
Scientists at Vaccine and Immunotherapy Center at The Wistar Institute have designed and tested the first-of-its-kind synthetic DNA vaccine candidate against Powassan virus (POWV), targeting portions of the virus envelope protein.[34][35]
Powassan virus (POWV) is a Flavivirus transmitted by ticks, found in North America and in the Russian Far East. It is named after the town of Powassan, Ontario, where it was identified in a young boy who eventually died from it. It can cause encephalitis, an infection of the brain. No approved vaccine or antiviral drug exists. Prevention of tick bites is the best precaution.
El Virus Powassan (POWV) es una enfermedad viral neuroinvasora de mortalidad relativamente baja causada por un virus del género flavivirus, transmitido exclusivamente por garrapatas, se ha visto que es una variante del virus de la encefalitis por garrapatas (TBEV). Se suele confundir con la enfermedad de Lyme.
El primer caso conocido ocurrió en 1958, en Ontario, Canadá donde un niño falleció en la ciudad de Powassan.[1]
Esta enfermedad solo se registra en los grandes países del hemisferio norte, es decir, Rusia, Canadá, Estados Unidos (sector de los grandes lagos). No se tienen registros de casos en el hemisferio sur.[2]
Los casos producidos son aislados, poco frecuentes y por lo mismo poco estudiados en las Universidades y de poco interés para las grandes farmacéuticas.
Desde 1958 se han reportado en las estepas de Rusia y la Unión Europea, unos 2000 casos de encefalitis debida a flavivirus y unos 100 casos en los países de América del Norte.
El virus POWV se transmite a través de las picaduras de la garrapata del tipo Ixodes scapularis (vector con mayor portabilidad), Ixodes cookei y varias otras especies de garrapatas Ixodes tales como garrapatas del género Dermacentor andersoni.
Los afectados están generalmente en contacto con animales domésticos infestados, o con contacto directo de partes expuestas de la piel (descalzos) con la tierra usada por animales de granja en sectores agrícolas donde existan pandemias de garrapatas.[3]
Basta con que la garrapata lleve solo una hora en el huésped para que el virus invada el torrente sanguíneo, a diferencia de la enfermedad de Lyme que produce invasión a las 36 a 48 horas de la picadura.[4]
Hasta la fecha se han reconocido dos flavivirus, llamados de linaje I y linaje II, este último asociado a las minúsculas garrapatas de patas negras del venado que es la misma que transmite otras enfermedades neuro virales, es muy abundante en los meses de junio y julio en los bosques de Minnesota.
Existe una medición de laboratorio clínico a la reacción en la cadena de la polimerasa específica que se puede medir en sangre o líquido cefalorraquídeo con antígenos de alta especificidad y sensibilidad. También existe un test serológico del test ELISA de detección de antígenos IgG e IgM que se puede utilizar. El valor de las inmunoglobulinas IgM comienza a elevarse al quinto día tras la infección. Los anticuerpos dan positivos varios meses después de la infección.
Los síntomas aparecen entre una semana y un mes después de la picadura de garrapatas.[5]
Las personas afectadas de POWV no tienen cura, es decir no es reversible, no existen vacunas, solo es de tratamiento paliativo con intravenosas, sueros y corticoides.
Para una población de 100 % de infestación, la tasa de mortalidad es de aproximadamente un 10-15 % de casos, un 50 % de los afectados con sobrevida tienen secuelas neurológicas persistentes de por vida tales como tics faciales, detrimento de la memoria, visión borrosa y otras complicaciones de origen neurológico. Otro 40 % afectado no desarrollan sintomatología alguna a pesar del daño neuronal.
El Virus Powassan (POWV) es una enfermedad viral neuroinvasora de mortalidad relativamente baja causada por un virus del género flavivirus, transmitido exclusivamente por garrapatas, se ha visto que es una variante del virus de la encefalitis por garrapatas (TBEV). Se suele confundir con la enfermedad de Lyme.
Il virus di Powassan (POWV) è un arbovirus della famiglia Flaviviridae, genere Flavivirus, appartiene al IV gruppo dei virus a ((+) ssRNA). La specie Powassan virus comprende sia tale virus omonimo che il virus della zecca di cervo.[1] [2]
Il virus POWV ha come vettore le zecche dei generi: Ixodes spp, Dermacentor spp, Haemaphysalis spp. Animali ospiti sono i piccoli mammiferi, ed è diffuso in Russia, USA, Canada.[3]
Il virus fa parte dei Flavivirus patogeni per l'uomo, è, infatti, causa di encefalite nell'uomo.[3]
Il virus di Powassan (POWV) è un arbovirus della famiglia Flaviviridae, genere Flavivirus, appartiene al IV gruppo dei virus a ((+) ssRNA). La specie Powassan virus comprende sia tale virus omonimo che il virus della zecca di cervo.
Il virus POWV ha come vettore le zecche dei generi: Ixodes spp, Dermacentor spp, Haemaphysalis spp. Animali ospiti sono i piccoli mammiferi, ed è diffuso in Russia, USA, Canada.
Il virus fa parte dei Flavivirus patogeni per l'uomo, è, infatti, causa di encefalite nell'uomo.
Vírus de Powassan é um flavivírus (+ssRNA) transmitido por carrapatos do gênero Ixodes. O vírus recebeu o nome da cidade de Powassan, em Ontario, Canadá. A infecçao de humanos é rara, e só ocorre em regiões rurais ou selvagens da América do Norte e Rússia, onde há carrapatos de cervos.[1]
Muitas pessoas não tem sintomas, por isso é difícil estimar o verdadeiro número de infectados. O powassan vírus, assim como muitos outros flavivírus, podem provocar encefalite viral (inflamação do cérebro) e meningite asséptica (inflamação das membranas que envolvem o cérebro e medula espinal). Os sintomas podem incluir febre, dor de cabeça, vômitos, fraqueza, confusão, perda de coordenação, dificuldades de fala e convulsões.[2]
Não há tratamento específico ou vacina, as medidas de suporte podem incluir hospitalização, suporte respiratório e fluidos intravenosos. Metade dos sobreviventes tem como sequelas dores de cabeça recorrentes, perda muscular e problemas de memória e a mortalidade é de 10%. [3]
Vírus de Powassan é um flavivírus (+ssRNA) transmitido por carrapatos do gênero Ixodes. O vírus recebeu o nome da cidade de Powassan, em Ontario, Canadá. A infecçao de humanos é rara, e só ocorre em regiões rurais ou selvagens da América do Norte e Rússia, onde há carrapatos de cervos.