Los miriápodos (Myriapoda, del griegu μυρια myria, "diez mil" y ποδος podos, "pie") son un subfilo d'artrópodos mandibulados, similares a los inseutos en dellos aspeutos, pero con munchos calteres que los estremen d'éstos. Entienden cuatro grupos bien definíos: los ciempiés, milpiés, paurópodos, y sínfilos, toos terrestres; describiéronse más de 16 000 especies.[1] Toos tienen de mancomún un cuerpu compuestu por dos rexones: cabeza y tueru, esti postreru ye llargu y ta formáu por munchos segmentos y ensame de pares de pates (Illacme plenipes, un diplópodo de California ostenta'l récor, con 375 pares de pates).[2]
Na clase Chilopoda, el par de pates más cercanu a la cabeza ta modificáu y fai les funciones d'aguiyones inoculadores de venenu. Los cuatro grupos tamién esiben diferencies marcaes n'aspeutos tales como l'alimentación, por casu, dándose'l casu d'especies predadoras (clase Chilopoda) y otres de vezos detritívoros (clase Diplopoda).
Mientres el Carboníferu Cimeru y el Pérmicu esistieron miriápodos de más de 1 m de llargor.[3]
La cutícula presenta distintos graos d'esclerotización y calcificación, y ye más o menos impermeable, pero escarez de la capa cérea típica de los inseutos, polo que queden más o menos espuestos a la desecación, cosa qu'eviten abelugándose en llugares húmedos y frescos.
La cabeza lleva les antenes, na base de les cualos ábrense los poros de los órganos de Tömösvary, órganos sensoriales de función desconocida. Los güeyos son simples, ensin verdaderos omatidios, anque en dellos grupos (como los escutigeromorfos) axúntense cientos d'ellos y formen un falsu güeyu compuestu. Les pieces bucales tienen una estructura básica similar a la de los inseutos (quexales, primer par de mexelles y segundu par de mexelles o llabiu). Los quexales tán presentes en tolos grupos de miriápodos; el primera y segundu par de mexelles sufren diversos cambeos nos distintos grupos:
El sistema circulatoriu ta formáu por un corazón tubular dorsal que bombia escontra la cabeza la hemolinfa al traviés de l'aorta. El intercambiu de gases realízase gracies a un sistema de gorgoberos y espiráculos análogu al de los hexápodos. Tienen unu o dos pares de tubos de Malpighi derivaos del proctodeo (ectodérmicos), con función excretora.
Los miriápodos son dioicos (sexos separaos) y ovíparos, anque hai casos de partenogénesis ente los diplópodos, quilópodos y sínfilos. La inseminación ye en munchos casos indirecta; los machos depositen los espermatóforos na redoma de la fema, que los recueye y almacena.
La mayoría de los miriápodos son lucífugos (fuxen de la lluz) y higrófilos (busquen el mugor). Por ello, munchos son nocherniegos, y abelúguense mientres el día so piedres, ente la foyarasca, en tueros en descomposición, ente'l mofu, etc. Los quilópodos son depredadores agresivos y activos; el restu son principalmente herbívoros y munchos son detritívoros.
Súpose que dellos myriápodos mover por rodar.[4]
Tradicionalmente los miriápodos fueron consideraos parientes cercanos de los inseutos (hexápodos), y xuntos formen el subfilo Uniramia, dientro del cual los miriápodos son trataos como una superclase. La so condición foi cuestionada por dellos zoólogos (p. ex. Barnes, 1968[5]), y en particular foi consideráu probable que fueren un grupu parafilético. Sicasí, estudios xenéticos sofiten la so condición monofilética, y suxuren que pueden nun ser parientes tan cercanos de los hexápodos, pudiendo tar más cerca de los quelicerados.
La práutica totalidá de los analises morfolóxicos coinciden en sofitar la monofilia d'Atelocerata, colo que los miriápodos seríen el grupu hermano de los inseutos (cladograma A). Otru autores suponen a los miriápodos más alloñaos de los inseutos, y a éstos emparentaos direutamente colos crustáceos, col que formaríen el clado Pancrustacea (ver Arthropoda para más detalles y referencies) (cladograma B):
Tocantes a el so filoxenia interna, los datos morfolóxicos sofiten la parafilia o la polifilia de los miriápodos al respective de los hexápodos (Wheeler, 1998[6] , ente otros) (cladograma A). Los datos moleculares suxuren, sicasí, la monofilia de los miriápodos (Zrzavý et al.,[7] ente otros) (cladograma B):
Nel cladograma B (monofilia de los miriápodos) les rellaciones ente los distintos grupos de miriápodos nun tán clares, sobremanera la posición de los sínfilos. Describiéronse delles sinapomorfíes que sostendríen el clado Myriapoda, siendo la más aceptada l'arquiteutura del endoesqueleto cefálicu.
Los miriápodos (Myriapoda, del griegu μυρια myria, "diez mil" y ποδος podos, "pie") son un subfilo d'artrópodos mandibulados, similares a los inseutos en dellos aspeutos, pero con munchos calteres que los estremen d'éstos. Entienden cuatro grupos bien definíos: los ciempiés, milpiés, paurópodos, y sínfilos, toos terrestres; describiéronse más de 16 000 especies. Toos tienen de mancomún un cuerpu compuestu por dos rexones: cabeza y tueru, esti postreru ye llargu y ta formáu por munchos segmentos y ensame de pares de pates (Illacme plenipes, un diplópodo de California ostenta'l récor, con 375 pares de pates).
Na clase Chilopoda, el par de pates más cercanu a la cabeza ta modificáu y fai les funciones d'aguiyones inoculadores de venenu. Los cuatro grupos tamién esiben diferencies marcaes n'aspeutos tales como l'alimentación, por casu, dándose'l casu d'especies predadoras (clase Chilopoda) y otres de vezos detritívoros (clase Diplopoda).
Mientres el Carboníferu Cimeru y el Pérmicu esistieron miriápodos de más de 1 m de llargor.