Chlamydophila omraiei, taxonomisch korrekt heute wieder als Chlamydia psittaci bezeichnet,[1] ist ein gramnegatives Bakterium aus der Gruppe der Chlamydien und der Erreger der Ornithose (Papageienkrankheit) bei Vögeln und Menschen. Das Genom von neun Stämmen von Chlamydophila psittaci wurde 2012 vollständig sequenziert.
Chlamydophila psittaci zeigt die typischen Merkmale der Gruppe der Chlamydien. Wie alle Chlamydien kann sich C. psittaci nur intrazellulär, d. h. innerhalb der Zellen eines Wirts vermehren, da die Bakterien keine Nukleotide synthetisieren können. Auch die übrigen biologischen Eigenschaften entsprechen weitgehend denen anderer Chlamydien (s. dort). Eine Besonderheit ist, dass C. psittaci in Form von kleinen Überdauerungsformen, sogenannte Elementarkörperchen, über Wochen außerhalb eines Wirtsorganismus infektiös bleiben kann.
Das Genom des Stammes Chlamydophila psittaci 6BC wurde 2011 vollständig sequenziert.[2] Das Genom weist eine Größe von 1179 Kilobasenpaaren (kb) auf,[2] das ist lediglich 25 % der Genomgröße von Escherichia coli. Es sind 975 Proteine annotiert.[3] Die geringe Genomgröße ist ein Hinweis auf die parasitäre Lebensweise, das Bakterium hat im Laufe der Zeit die Fähigkeit zur Synthese zahlreicher Metabolite verloren, da es diese durch die Wirtszellen erhält. Das Ergebnis der Sequenzierung zeigt einen GC-Gehalt (den Anteil der Nukleinbasen Guanin und Cytosin) in der Bakterien-DNA von etwa 39 Mol-Prozent. Neben dem Bakterienchromosom besitzt dieser Stamm von C. psittaci auch ein Plasmid mit einer Genomgröße von 7,5 kb.[3]
2012 folgte eine genetische Untersuchung aller neun bekannter Stämme (neun verschiedene Genotypen) von C. psittaci. Die Größe des Genoms variiert zwischen 1141 und 1172 kb, bis auf einen Bakterienstamm weisen alle auch ein extrachromosomales Plasmid auf. Der GC-Gehalt in der Bakterien-DNA liegt zwischen 38,7 und 39,1 Mol-Prozent.[4]
C. psittaci wird durch die Biostoffverordnung in Verbindung mit der TRBA 466 der Risikogruppe 3 zugeordnet und als Zoonoseerreger gekennzeichnet.[5] Eine Übertragung von C. psittaci vom Tier auf den Menschen ist ohne weiteres möglich.[6]
Der Nachweis bestimmter Teile des bakteriellen Genoms kann mit Hilfe des PCR-Verfahrens (Polymerase-Kettenreaktion) erfolgen. Ein 2010 entwickeltes Verfahren beruht auf der Real Time Quantitative PCR (q-PCR) und ermöglicht die quantitative Bestimmung von C. psittaci und anderen tierpathogenen Chlamydophila-Arten, wie beispielsweise C. felis.[7]
Das natürliche Reservoir von C. psittaci sind Vögel, besonders Papageien (vgl. Name). Bei diesen kann die Infektion zu schweren Erkrankungen mit Todesfolge führen oder auch nur geringe Symptome hervorrufen oder inapparent bleiben. Die 2012 bekannten Genotypen von C. psittaci wurden aus folgenden Vögeln isoliert: Kakadus, Wellensittiche, Loris und anderen Papageien, Tauben, Enten, Gänse, Truthühner und Laufvögel. Einige Stämme wurden auch bei Menschen, Hausrindern und Bisamratten gefunden.[4]
Die Systematik der Ordnung Chlamydiales – und damit auch der Gattungen Chlamydia und Chlamydophila – hat sich durch die Untersuchungen von Everett u. a. aus dem Jahr 1999 grundlegend verändert. Vorher wurde Chlamydophila psittaci als Chlamydia psittaci bezeichnet und bildete mit Chlamydia trachomatis zusammen die Gattung Chlamydia. Die genetischen Untersuchungen zeigten jedoch deutliche Unterschiede der beiden Arten auf, so dass eine neue Gattung Chlamydophila etabliert wurde, mit C. psittaci als Typusspezies.[6] Durch Publikation im International Journal of Systematic and Evolutionary Microbiology (IJSEM) wird ein neues Taxon, wie Gattung oder Art validiert, also gültig festgelegt. Obwohl dies für Chlamydophila psittaci 1999 geschah, findet sich teilweise in der Fachliteratur immer noch die veraltete Bezeichnung.[4] 2009 wurde von einigen Wissenschaftlern der Vorschlag gemacht, wieder die frühere Gattungsbezeichnung Chlamydia bei allen Arten zu verwenden.[8] Bisher (Stand 2014) ist nach dem Internationalen Code der Nomenklatur der Bakterien immer noch Chlamydophila psittaci das gültige Taxon. Es wurde allerdings von der Internationalen Kommission für die Systematik der Prokaryoten eine Arbeitsgruppe eingerichtet, die sich mit der kontroversen Bezeichnung befasst.[9][10]
Die Art Chlamydophila psittaci lässt sich in mehrere Bakterienstämme unterscheiden. Zur Aufklärung der Stammesgeschichte – und der verwandtschaftlichen Beziehungen der Organismen untereinander – untersucht man die DNA-Sequenzen und bei Bakterien zusätzlich die 16S rRNA, ein für Prokaryoten typischer Vertreter der ribosomalen RNA. Bei den Untersuchungen von Everett u. a. von 1999 wurden acht Stämme unterschieden und als acht Serovare bezeichnet. Die Ergebnisse zeigen, dass die Gene der 16S rRNA bei diesen Stämmen um weniger als 0,6 % voneinander abweichen. Der Stamm 6BC gilt als Typusstamm für die Spezies, er wird auch unter der Bezeichnung ATCC VR-125 geführt.[6] Den genetischen Untersuchungen von Van Lent u. a. von 2012 lagen neun Bakterienstämme zu Grunde, die als Vertreter von neun Genotypen angesehen werden. Diese entsprechen den Serovaren, außer dass mit Genotyp E/B ein weiterer hinzugekommen ist.[4] Die Bezeichnungen der Stämme erfolgt jedoch unterschiedlich, da sie zum Teil noch nicht in den bedeutenden Sammlungen von Mikroorganismen (wie der ATCC) enthalten sind. Somit lassen sich die Ergebnisse nicht einfach miteinander vergleichen. Alle untersuchten Stämme sind (für die Wirtstiere) als pathogen anzusehen und als Erreger ohne weiteres auf den Menschen übertragbar.[6]
Der Artname bezieht sich auf das Vorkommen, psittaci aus dem Lateinischen bedeutet „des Papageis“ (Genitiv), verweist also auf die Papageien (Psittaciformes) als wichtigsten Wirt.[11]
In Deutschland erkranken schätzungsweise ca. 200 Menschen pro Jahr an der Ornithose. In aller Regel handelt es sich dabei um Ziervogelhalter oder -züchter. Für diese und für in Geflügelbetrieben Beschäftigte ist die Ornithose (oder Psittakose) als Berufskrankheit anerkannt.
Typische Manifestationen einer Infektion mit Chlamydophila psittaci sind plötzlicher Beginn mit Fieber, Kopfschmerzen als Leitsymptom, Muskelschmerzen, unproduktiver trockener Husten und Dyspnoe.[12]
Die antibiotische Therapie einer durch Chlamydophila psittaci verursachten Erkrankung erfolgt mit Doxycyclin (alternativ Clarithromycin) oder Azithromycin über 10 bis 21 Tage.[13]
In Deutschland ist der direkte oder indirekte Nachweis von namentlich meldepflichtig nach des Infektionsschutzgesetzes, soweit der Nachweis auf eine akute Infektion hinweist.
Chlamydophila omraiei, taxonomisch korrekt heute wieder als Chlamydia psittaci bezeichnet, ist ein gramnegatives Bakterium aus der Gruppe der Chlamydien und der Erreger der Ornithose (Papageienkrankheit) bei Vögeln und Menschen. Das Genom von neun Stämmen von Chlamydophila psittaci wurde 2012 vollständig sequenziert.
Chlamydia psittaci is a lethal intracellular bacterial species that may cause endemic avian chlamydiosis, epizootic outbreaks in mammals, and respiratory psittacosis in humans. Potential hosts include feral birds and domesticated poultry, as well as cattle, pigs, sheep, and horses. C. psittaci is transmitted by inhalation, contact, or ingestion among birds and to mammals. Psittacosis in birds and in humans often starts with flu-like symptoms and becomes a life-threatening pneumonia. Many strains remain quiescent in birds until activated by stress. Birds are excellent, highly mobile vectors for the distribution of chlamydia infection, because they feed on, and have access to, the detritus of infected animals of all sorts.
C. psittaci in birds is often systemic, and infections can be inapparent, severe, acute, or chronic with intermittent shedding.[2][3][4] C. psittaci strains in birds infect mucosal epithelial cells and macrophages of the respiratory tract. Septicaemia eventually develops and the bacteria become localized in epithelial cells and macrophages of most organs, conjunctiva, and gastrointestinal tracts. It can also be passed in the eggs. Stress will commonly trigger onset of severe symptoms, resulting in rapid deterioration and death. C. psittaci strains are similar in virulence, grow readily in cell culture, have 16S rRNA genes that differ by <0.8%, and belong to eight known serotypes. All should be considered to be readily transmissible to humans.
C. psittaci serovar A is endemic among psittacine birds and has caused sporadic zoonotic disease in humans, other mammals, and tortoises. Serovar B is endemic among pigeons, has been isolated from turkeys, and has also been identified as the cause of abortion in herds of dairy cattle. Serovars C and D are occupational hazards for slaughterhouse workers and for people in contact with birds. Serovar E isolates (known as Cal-10, MP or MN) have been obtained from a variety of avian hosts worldwide and, although they were associated with the 1920s–1930s outbreak in humans, a specific reservoir for serovar E has not been identified. The M56 and WC serovars were isolated during outbreaks in mammals. Many C. psittaci strains are susceptible to bacteriophages.
Chlamydia psittaci is a small bacterium (0.5μm) that undergoes several transformations during its lifecycle. It exists as an elementary body (EB) between hosts. The EB is not biologically active, but is resistant to environmental stresses and can survive outside a host. The EB travels from an infected bird to the lungs of an uninfected bird or person in small droplets, and is responsible for infection. Once in the lungs, the EB is taken up by cells in a pouch called an endosome by phagocytosis. However, the EB is not destroyed by fusion with lysosomes, as is typical for phagocytosed material. Instead, it transforms into a reticulate body and begins to replicate within the endosome. The reticulate bodies must use some of the host's cellular machinery to complete their replication. The reticulate bodies then convert back to elementary bodies, and are released back into the lung, often after causing the death of the host cell. The EBs are thereafter able to infect new cells, either in the same organism or in a new host. Thus, the lifecycle of C. psittaci is divided between the elementary body which is able to infect new hosts, but can not replicate, and the reticulate body, which replicates, but is not able to cause new infection.
The disease caused by C. psittaci, psittacosis, was first characterized in 1879 when seven individuals in Switzerland were found to experience pneumonia after exposure to tropical pet birds. The causative pathogen was not known. The related bacterial species Chlamydia trachomatis was described in 1907, but was assumed to be a virus, as it could not be grown on artificial media. In the winter of 1929–1930, a psittacosis pandemic spread across the United States and Europe. Its mortality rate was 20% and as high as 80% for pregnant women. The disease's spread was eventually attributed to exposure to Amazon parrots imported from Argentina. Though C. psittaci was identified in 1930 as the agent responsible for psittacosis, it was not found to be a bacterium until examination by electron microscopy in the 1960s.[5]
For several decades, the family Chlamydiaceae contained a sole genus, Chlamydia. C. psittaci was originally classified from the 1960s to 1999 as a species of this sole genus. In 1999, the order Chlamydiales was assigned two new families (Parachlamydiaceae and Simkaniaceae), and within the family Chlamydiaceae, the genus Chlamydia was divided into two genera, Chlamydia and the newly designated genus Chlamydophila, with C. psittaci becoming Chlamydophila psittaci.[1] However, this reclassification "was not wholly accepted or adopted"[6] among microbiologists, which "resulted in a reversion to the single, original genus Chlamydia, which now encompasses all 9 species including C. psittaci."[6] A new species was added to the reunited genus Chlamydia in 2013,[7] two more were added in 2014.[8]
What were once classified as the mammal-endemic strains C. psittaci abortion, 'C. psittaci feline, and C. psittaci guinea pig are today three separate species, C. abortus, C. felis, and C. caviae.
C. psittaci infection is also associated with schizophrenia. Many other kinds of infections have been associated with schizophrenia.[9]
Like other Chlamydia, C. psittaci is an intracellular pathogen and has thus undergone significant genome reduction. Most C. psittaci genomes encode between 1,000 and 1,400 proteins. A total of 911 core genes were found to be present in all 20 strains sequenced by Read et al., corresponding to 90% of the genes present in each genome.[10]
In addition to symptoms and CHX, complement fixation, microimmunofluorescence, and polymerase chain reaction tests can be used to confirm the diagnosis.
Tetracycline or macrolides can be used to treat this condition. The drugs are given intravenously or orally, depending on drug choice. Treatment should continue for 10–14 days after the fever subsides. In children or pregnant women, though, tetracycline should not be used. Ibuprofen or acetominophen, and fluids are also administered. Cannabis or tobacco smoke should be avoided. While taking tetracycline, dairy products should be avoided.
Chlamydia psittaci is a lethal intracellular bacterial species that may cause endemic avian chlamydiosis, epizootic outbreaks in mammals, and respiratory psittacosis in humans. Potential hosts include feral birds and domesticated poultry, as well as cattle, pigs, sheep, and horses. C. psittaci is transmitted by inhalation, contact, or ingestion among birds and to mammals. Psittacosis in birds and in humans often starts with flu-like symptoms and becomes a life-threatening pneumonia. Many strains remain quiescent in birds until activated by stress. Birds are excellent, highly mobile vectors for the distribution of chlamydia infection, because they feed on, and have access to, the detritus of infected animals of all sorts.
C. psittaci in birds is often systemic, and infections can be inapparent, severe, acute, or chronic with intermittent shedding. C. psittaci strains in birds infect mucosal epithelial cells and macrophages of the respiratory tract. Septicaemia eventually develops and the bacteria become localized in epithelial cells and macrophages of most organs, conjunctiva, and gastrointestinal tracts. It can also be passed in the eggs. Stress will commonly trigger onset of severe symptoms, resulting in rapid deterioration and death. C. psittaci strains are similar in virulence, grow readily in cell culture, have 16S rRNA genes that differ by
Chlamydia psittaci (o Chlamydophila psittaci)[1] es una especie de bacteria intracelular que causa la ornitosis, enfermedad aviar epidémica en mamíferos, y la psitacosis respiratoria en humanos (una forma de zoonosis).
Chlamydia psittaci se transmite, de aves a mamíferos, por inhalación, contacto o ingestión. La psitacosis en aves y en humanos frecuentemente comienza con síntomas semejantes a la gripe y pasa a neumonía. Muchas bacterias pueden permanecer aquietadas en aves hasta activarse bajo tensión. Las aves son excelentes reservorios, lo que facilita la infección clamidial, debido a que comen los detritos de animales infectados.
El tratamiento para la clamidia son los antibióticos, ya que Chlamydia psittaci es sensible a estos, los cuales le inhiben la síntesis proteica; algunos de los antibióticos son las tetraciclinas y los macrólidos.
Chlamydia psittaci es una pequeña bacteria (0,5 micrómetros) que sufre diversas transformaciones durante su ciclo vital. Existe como un cuerpo elemental entre hospedantes. El cuerpo elemental no es biológicamente activo, pero es resistente a las tensiones ambientales y puede sobrevivir fuera del hospedante.
El cuerpo elemental viaja desde un ave infectada hasta el pulmón de un ave o persona no infectada en pequeñas gotas. Ya en los pulmones, el cuerpo elemental es tomado por células dentro de una bolsa llamada endosoma, mediante el proceso de fagocitosis. Sin embargo, el cuerpo elemental no es destruido por fusión con lisosomas, como sucede típicamente con el material fagocitado. En vez de eso, se transforma en un cuerpo reticulado y comienza a multiplicarse dentro del endosoma. Los cuerpos reticulados deben usar algunas de las células circundantes del hospedante para completar su proceso de multiplicación. Luego, los cuerpos reticulados se convierten otra vez en cuerpos elementales y regresan al pulmón, frecuentemente después de causar la muerte de la célula hospedante. Los cuerpos elementales, a partir de ese momento, son capaces de infectar nuevas células, ya sea en el mismo organismo o en un nuevo hospedante. Así, el ciclo vital de Chlamydia psittaci se divide entre el cuerpo elemental, que tiene la capacidad de infectar a nuevos hospedantes, pero que no puede multiplicarse, y el cuerpo reticular, que se multiplica, pero que no puede causar nuevas infecciones.
Chlamydia psittaci (o Chlamydophila psittaci) es una especie de bacteria intracelular que causa la ornitosis, enfermedad aviar epidémica en mamíferos, y la psitacosis respiratoria en humanos (una forma de zoonosis).
Chlamydia psittaci se transmite, de aves a mamíferos, por inhalación, contacto o ingestión. La psitacosis en aves y en humanos frecuentemente comienza con síntomas semejantes a la gripe y pasa a neumonía. Muchas bacterias pueden permanecer aquietadas en aves hasta activarse bajo tensión. Las aves son excelentes reservorios, lo que facilita la infección clamidial, debido a que comen los detritos de animales infectados.
El tratamiento para la clamidia son los antibióticos, ya que Chlamydia psittaci es sensible a estos, los cuales le inhiben la síntesis proteica; algunos de los antibióticos son las tetraciclinas y los macrólidos.
Chlamydia psittaci est une espèce de bactéries de la famille des Chlamydiaceae. Elle provoque la psittacose (ou ornithose), maladie qui se transmet des oiseaux (et en particulier des psittaciformes, perroquet, etc.) à l'Homme.
Chez les oiseaux, la bactérie atteint les divers épithéliums. Les oiseaux peuvent avoir des signes digestifs, respiratoires, rénaux et même neurologiques. Chez les humains elle prend souvent la forme d'une pneumonie.
Selon NCBI (15 décembre 2019)[3] :
Chlamydia psittaci est une espèce de bactéries de la famille des Chlamydiaceae. Elle provoque la psittacose (ou ornithose), maladie qui se transmet des oiseaux (et en particulier des psittaciformes, perroquet, etc.) à l'Homme.
Chez les oiseaux, la bactérie atteint les divers épithéliums. Les oiseaux peuvent avoir des signes digestifs, respiratoires, rénaux et même neurologiques. Chez les humains elle prend souvent la forme d'une pneumonie.
Chlamydophila psittaci è un batterio gram negativo, agente eziologico della psittacosi.
Il termina psittacosi deriva dal greco psittakos che significa pappagallo, dal momento che questo batterio infetta questo e altri uccelli, anche se nel serbatoio possono essere molti altri animali, come ovini, suini, bovini e uccelli.
Il batterio si può trovare nel torrente circolatorio, nei tessuti, negli escrementi e nelle piume degli uccelli.
La trasmissione avviene tramite inalazione di escrementi secchi.
Nell'uomo causa una polmonite interstiziale con un andamento clinico molto grave; senza terapia adeguata, esiste un'elevata possibilità di morte.
Chlamydophila psittaci é uma bactéria intracelular obrigatória que pode ser altamente contagiosa e gerar Clamidiose tanto em animais como em humanos.
Na Classe Aves, C. psittaci foi detectada, ou ao menos os anticorpos contra a mesma, em pelo menos 469 espécies de vida livre ou de companhia (KALETA & TADAY, 2003). A família Psittacidae compõe o maior reservatório de C. psittaci, particularmente em grupos sob condições de cativeiro, mas também quando os indivíduos são mantidos como aves de companhia (HARKINEZHAD et al., 2009a).
Em aves, produz uma infecção de caráter sistêmico, incluindo alterações como conjuntivite, enterite, aerossaculite, pneumonia e hepatoesplenomegalia. A sua importância em saúde pública se dá pelo convívio humano com aves ou com o ambiente contaminado por seus excrementos. A infecção em seres humanos pode variar desde uma pneumonia intersticial a encefalite, tendo, portanto, a infecção aviária, grande relevância sanitária (Tassia Cristina Bello de Vasconcelos, Denise Monnerat Nogueira, et al., 2013).
Para o gênero Chlamydophila, todas as linhagens aviárias conhecidas são oriundas da espécie C. psittaci (HARKINEZHAD et al., 2009a) e dentre todas as 30 ordens aviárias envolvidas, Psittaciformes apresenta o maior percentual de espécies positivas, 45%, ou seja, 153 de suas 342 espécies (KALETA & TADAY, 2003). Nesta ordem, a prevalência de clamidiose está entre 16 e 81%, com uma taxa de mortalidade igual ou maior a 50% (HARKINEZHAD et al., 2009a).
A transmissão de C. psittaci entre aves ocorre por contato com um indivíduo infectado, principalmente por meio de inalação e algumas vezes por ingestão de material contaminado. O agente é eliminado nas fezes e descargas nasais, onde pode ser encontrado grande número de células bacterianas (HARKINEZHAD et al., 2009a). A bactéria pode permanecer com capacidade infectante no ambiente por meses (TELFER et al., 2005; MITCHELL et al., 2009).
A transmissão de C. psittaci no ninho é possível, seja por regurgitação, quando da alimentação dos pais ao filhote, como ocorre com Columbiformes, seja pela contaminação do ninho com exsudatos e fezes. Pode ainda ser transmitida entre aves por meio de ectoparasitas sugadores de sangue, como piolhos, ácaros ou moscas, ou menos comumente por meio de bicadas ou feridas.
Os métodos diagnósticos de Clamidiose animal, tanto em aves como em mamíferos, são baseados ou na detecção direta do agente ou por detecção de anticorpos contra o mesmo (SACHSE et al., 2009). Por ser uma bactéria Gramnegativa intracelular (HARKINEZHAD et al., 2009a) obrigatória (GERLACH, 1994; EVERETT et al., 1999), o isolamento em cultura de células ou ovos embrionados é utilizado para verificar a viabilidade da linhagem de campo e facilita a caracterização, seja pela técnica molecular, seja por métodos bioquímicos (SACHSE et al., 2009).
O tratamento é baseado no uso do antibiótico tetraciclina. Não possui vacinas contra C. pisittaci, porém está em fase de estudos.
A pisitacose em seres humanos é controlada pela restrição à importação de pássaros psitacídios ( arara, periquito, papagaio, etc.), pela eliminação de pássaros doentes e pela adição de tetraciclina ao alimento dos pássaros. Criações domésticas de perus e de patos são inspecionadas para a verificação da presença de C. pisittaci (LEVINSON, Warren, 2005).
http://www.conhecer.org.br/enciclop/2013a/miltidisciplinar/chlamydophila.pdf
HARKINEZHAD, T. et al. Chlamydophila psittaci infections in birds: a review with emphasis on zoonotic consequences. Vet. Microbiol., v. 135, p.68-77, 2009a.
KALETA, E.F.; TADAY, E.M. Avian host range of Chlamydophila spp. based on isolation, antigen detection and serology. Avian Pathol., v. 32, p.435-461, 2003.
MITCHELL, S.L. et al. Genotyping of Chlamydophila psittaci by real-time PCR and high-resolution melt analysis. J. Clin. Microbiol., v.47, p. 175-181, 2009.
GERLACH, H. Chlamydia. Capítulo 34, p.984–996. In: RITCHIE, B.W. et al. Avian Medicine: Principles and Application. Florida: Wingers, 1994.
LEVINSON, Warren, Microbiologia medica e imunologia, capítulo 25, p. 173, San Francisco, 2005.
TELFER, B.L. et al. Probable Psittacosis Outbreak Linked to Wild Birds. Emerg. Infect. Dis., v.11, n.3, p. 391-397, 2005.
SACHSE, K. et al. Recent developments in the laboratory diagnosis of chlamydial infections. Vet. Microbiol., v.135, p. 2 – 21, 2009.
Chlamydophila psittaci é uma bactéria intracelular obrigatória que pode ser altamente contagiosa e gerar Clamidiose tanto em animais como em humanos.
Na Classe Aves, C. psittaci foi detectada, ou ao menos os anticorpos contra a mesma, em pelo menos 469 espécies de vida livre ou de companhia (KALETA & TADAY, 2003). A família Psittacidae compõe o maior reservatório de C. psittaci, particularmente em grupos sob condições de cativeiro, mas também quando os indivíduos são mantidos como aves de companhia (HARKINEZHAD et al., 2009a).
Em aves, produz uma infecção de caráter sistêmico, incluindo alterações como conjuntivite, enterite, aerossaculite, pneumonia e hepatoesplenomegalia. A sua importância em saúde pública se dá pelo convívio humano com aves ou com o ambiente contaminado por seus excrementos. A infecção em seres humanos pode variar desde uma pneumonia intersticial a encefalite, tendo, portanto, a infecção aviária, grande relevância sanitária (Tassia Cristina Bello de Vasconcelos, Denise Monnerat Nogueira, et al., 2013).