Los perisodáctilos (Perissodactyla) son un orde de mamífero placentarios. Son mamíferos ungulaos que se caractericen pola posesión d'estremidaes con un númberu impar de deos terminaos en pezuñes, y col deu central, que sirve de sofitu, más desenvueltu que los demás. Son herbívoros. Na actualidá namái inclúi a los caballos, pollíns, cebres (suborde Hippomorpha), los tapires y los rinocerontes (suborde Ceratomorpha).
Los primeros perisodáctilos yeren bien similares a los otros ungulaos primitivos. Les pates desenvuelven la condición mesaxónica, esto ye, el deu central (terceru) faise más grande y los demás amenórguense, coles mesmes que la rexón inferior de les estremidaes allárgase y la cimera encúrtiase, con amenorgamientu de la ulna (cúbitu) y la fíbula (peroné).
Una traza distintiva de los perisodáctilos ye la organización del carpu y del tarsu. Nes pates anteriores (dacuando referíes como "manes" na fala popular), un carpiano distal, el güesu grande, enánchase y articúlase colos carpianos proximales, ente que nel pie, l'ectocuneiforme tresformar nun gran güesu planu que tresmite l'emburrie del astrágalo al traviés d'un navicular esplanáu; el astrágalo tien la superficie inferior esplanada y non a manera de tróclea como nos artiodáctilos.[1]
El aparatu dixestivu ta menos especializáu que nos artiodáctilos. Los incisivos caltiénense y úsense pa segar la yerba, los caninos tán amenorgaos o ausentes y, de cutiu, hai un diastema. Los molares de les formes primitives permanecieron bunodontos y de corona baxa, pero nos rinocerontes y caballos modernos tienen una ellaborada superficie trituradora; los premolares se molarizan, colo que se consigue un gran superficie trituradora.
El tubu dixestivu ye más simple qu'el de los artiodáctilos. L'estómagu nun presenta cámares. La dixestión de la celulosa realizar nel ciegu y el intestín gordu, que puede tar bien desenvueltu.
Los perisodáctilos son macrosmáticos, esto ye, predomina'l sentíu del olfatu, cola porción sensorial de la ñariz bien desenvuelta.
Los perisodáctilos más primitivos dixebrárense bien poco de los condilartros. Hyracotherium, del Eocenu tenía'l tamañu d'un perru pequeñu y paecíase al condilartro Phenacodus; tenía una dentición completa, con premolares trituberculados y molares cuadraos bunodontos con dos crestes tresversales. La locomoción yera digitígrada nes formes primitives.
Los primeros perisodáctilos conocíos daten del Eocenu, anque posiblemente surdieron n'Asia mientres el Paleocenu Cimeru, menos de 10 millones d'años dempués de la estinción masiva del Cretácicu Terciariu na cual s'escastaron los dinosaurios y otros munchos organismos.[2] A principios d'Eocenu, fai 55 millones d'años, yá taben diversificaos y ocupaben dellos continentes.
Los caballos y tapires evolucionaron en Norte América[3] ente que los rinocerontes paecen evolucionar n'Asia a partir d'animales similares al tapir y depués haber recolonizado América mientres el Eocenu Mediu (fai unos 45 millones d'años). Esistieron 15 o 16 families, de les cualos solu trés sobreviven na actualidá.[2][4]
Diches families fueron bien diverses n'apariencia y tamañu; dalgunes incluyíen animales xigantescos (Brontotheriidae) y estraños (Chalicotheriidae). El mayor perisodáctilu foi un rinoceronte asiáticu (Paraceratherium) que, con 11 tonelades, foi más de dos veces mayor que los elefantes actuales.
Los perisodáctilos fueron el grupu de grandes mamíferos herbívoros dominante mientres el Oligocenu. Sicasí, la espansión de les praderíes mientres el Miocenu (fai unos 20 millones d'años) favorecieron a los artiodáctilos que, colos sos estómagos provistos de cámares afixéronse meyor a una dieta tan probe en nutrientes y llueu-yos arrampuñaron la supremacía. A pesar d'ello, munches especies de perisodáctilos sobrevivieron y espolletaron hasta'l final del Pleistocenu (fai namái 10.000 años), cuando nun pudieron soportar la presión de los cazadores humanos nin el nuevu hábitat.
Un calicotérido
Cadarma de brontoterio
La siguiente clasificación (hasta'l nivel de familia) ta basada nel estudiu de McKenna & Bell (1997)[4][5]
Orde Perissodactyla
Xéneru †Bahinolophus Xéneru †Deperetella
Cladograma según Hooker y Dashzeveg de 2004:[6]
Perissodactyla
Lophodontomorpha
Hippomorpha
Rhinocerotoidea
Los perisodáctilos (Perissodactyla) son un orde de mamífero placentarios. Son mamíferos ungulaos que se caractericen pola posesión d'estremidaes con un númberu impar de deos terminaos en pezuñes, y col deu central, que sirve de sofitu, más desenvueltu que los demás. Son herbívoros. Na actualidá namái inclúi a los caballos, pollíns, cebres (suborde Hippomorpha), los tapires y los rinocerontes (suborde Ceratomorpha).